Rutiner för interimslösningen
Här beskrivs den arbetsgång som följer när forskningshuvudmannen (fortsättningsvis kallad huvudmannen) använder den så kallade interimslösningen för att tillgängliggöra data med begränsad åtkomst via DORIS. Detta innebär i korthet att data som delas med begränsad åtkomst i DORIS lagras lokalt hos den ansvariga organisationen. Vid interimslösningen är det den lokala stödfunktionen för forskningsdata som hanterar inkomna förfrågningar i DORIS.
För en del organisationer finns dataset som tidigare överlämnats till SND och som delas med begränsad åtkomst. Dessa dataset lagras även fortsättningsvis i SND:s repositorium SND CARE, tills en mer permanent lagringslösning finns på plats lokalt. Förfrågningar om dessa dataset behöver hanteras av SND-kontoret och den lokala stödfunktionen tillsammans, se beskrivning nedan.
Interimslösningen beskrivs i Interimslösning för egen lagring utan integration med DORIS.
Beskrivning av hur funktionen för förfrågningar fungerar i DORIS finns på SND:s webb: https://snd.se/sv/forskningsdatastod/forfragningar-om-data-i-doris .
Arbetsgång för data som lagras lokalt hos huvudmannen
- Förfrågan om data inkommer till den lokala stödfunktionen för forskningsdata (via e-post till den systemadress som är angiven i DORIS, samt är synlig i listningen över inkomna förfrågningar i DORIS).
- Stödfunktionen hanterar förfrågan om att ta del av data, i enlighet med lokala rutiner.
- Stödfunktionen meddelar frågeställare via DORIS om utlämnande nekas eller godkänns. Vid godkänt utlämnande förmedlar stödfunktionen data och tillhörande dokumentation till frågeställaren.
Arbetsgång för data som lagras hos SND CARE
- Förfrågan om data inkommer till den lokala stödfunktionen för forskningsdata (via e-post till den systemadress som är angiven i DORIS, samt är synlig i listningen över inkomna förfrågningar i DORIS).
- Stödfunktionen hanterar förfrågan om att ta del av data, i enlighet med lokala rutiner. Om stödfunktionen behöver åtkomst till datafiler kontaktas SND via request@snd.se som tillhandahåller filer eller den information om datasetet som efterfrågas.
- Huvudmannen meddelar SND via e-post (till request@snd.se) om data kan förmedlas till frågeställaren eller om utlämning nekas.
Om data kan lämnas ut:
a) Stödfunktionen meddelar SND via e-post till request@snd.se om att data ska förberedas för utlämning.
b) SND förbereder filer för förmedling och meddelar stödfunktionen när filhanteringen är klar samt skickar länk för distribution.
- Stödfunktionen meddelar frågeställare via DORIS och ansvarar för att dokumentera beslut i DORIS.