Rutiner för interimslösningen

Här beskrivs den arbetsgång som följer när forskningshuvudmannen (fortsättningsvis kallad huvudmannen) använder den så kallade interimslösningen för att tillgängliggöra data med begränsad åtkomst via DORIS. Detta innebär i korthet att data som delas med begränsad åtkomst i DORIS lagras lokalt hos den ansvariga organisationen. Vid interimslösningen är det den lokala stödfunktionen för forskningsdata som hanterar inkomna förfrågningar i DORIS. 

För en del organisationer finns dataset som tidigare överlämnats till SND och som delas med begränsad åtkomst. Dessa dataset lagras även fortsättningsvis i SND:s repositorium SND CARE, tills en mer permanent lagringslösning finns på plats lokalt. Förfrågningar om dessa dataset behöver hanteras av SND-kontoret och den lokala stödfunktionen tillsammans, se beskrivning nedan.   

Interimslösningen beskrivs i Interimslösning för egen lagring utan integration med DORIS.

Beskrivning av hur funktionen för förfrågningar fungerar i DORIS finns på SND:s webb: https://snd.se/sv/forskningsdatastod/forfragningar-om-data-i-doris .

Arbetsgång för data som lagras lokalt hos huvudmannen 

  1. Förfrågan om data inkommer till den lokala stödfunktionen för forskningsdata (via e-post till den systemadress som är angiven i DORIS, samt är synlig i listningen över inkomna förfrågningar i DORIS). 
  2. Stödfunktionen hanterar förfrågan om att ta del av data, i enlighet med lokala rutiner.  
  3. Stödfunktionen meddelar frågeställare via DORIS om utlämnande nekas eller godkänns. Vid godkänt utlämnande förmedlar stödfunktionen data och tillhörande dokumentation till frågeställaren.  

Arbetsgång för data som lagras hos SND CARE  

  1. Förfrågan om data inkommer till den lokala stödfunktionen för forskningsdata (via e-post till den systemadress som är angiven i DORIS, samt är synlig i listningen över inkomna förfrågningar i DORIS). 
  2. Stödfunktionen hanterar förfrågan om att ta del av data, i enlighet med lokala rutiner. Om stödfunktionen behöver åtkomst till datafiler kontaktas SND via request@snd.se som tillhandahåller filer eller den information om datasetet som efterfrågas.  
  3. Huvudmannen meddelar SND via e-post (till request@snd.se) om data kan förmedlas till frågeställaren eller om utlämning nekas.

    Om data kan lämnas ut: 
    a) Stödfunktionen meddelar SND via e-post till request@snd.se om att data ska förberedas för utlämning.

    b) SND förbereder filer för förmedling och meddelar stödfunktionen när filhanteringen är klar samt skickar länk för distribution. 
     
  4. Stödfunktionen meddelar frågeställare via DORIS och ansvarar för att dokumentera beslut i DORIS.