Introduktion till DORIS
Här finns information om SND:s verktyg DORIS för dig som arbetar med forskningsdatastöd. Mycket av funktionaliteten är densamma som för forskare, men för granskare finns det vissa skillnader i gränssnittet och ytterligare användningsområden.

DORIS kan visas i två olika vyer: Forskarvy (för forskare) och Granskningsvy (för forskningsdatastöd och SND). Forskare som använder DORIS kan bara se forskarvyn och därmed endast sina egna databeskrivningar och förfrågningar om data. Användare som är registrerade med behörighet att granska i DORIS kan se forskarvyn, men kan också växla till granskningsvyn. Funktionen för detta finns längst upp till höger i sidhuvudet.
DORIS består av tre olika delar: Databeskrivningar, Förfrågningar och Administration. När du som DAU är i granskningsvyn kan du se alla databeskrivningar som finns för din organisation. Om din organisation hanterar förfrågningar om data kan du även se alla förfrågningar som finns för organisationen. Du kan också se administrativ information för din organisation. För att du ska få åtkomst till granskningsvyn behöver någon i din organisation som har administratörsrättigheter lägga till dig som granskare. Hur detta görs finns att läsa på sidan Administration i DORIS. Du kan också kontakta DAU-stödet på SND-kontoret.
[flödesbild med rollbeskrivningar]
Detaljerad information om rollbeskrivningar i arbetet med DORIS finns i dokumentet Manual för databeskrivningar i DORIS: Beskrivning av roller, statusar och funktioner.
SND:s granskningspolicy tydliggör vilka grundläggande principer som gäller vid granskning av data som publiceras via DORIS. I policyn hänvisas till dokumentet Krav och rekommendationer för data och metadata, som innehåller mer detaljerad information om granskningsprocessen inför publicering.
För mer information om arbetsflödet i DORIS, se denna informationssida.
Lagringsytor för data
Lärosäten och organisationer kan använda olika sätt för att integrera lagring av data med SND:s dataorganiserings och informationssystem DORIS.
Målet är att de organisationer som ingår i SND:s nätverk ska ha egna lagringsytor för forskningsdata som delas via DORIS. Ett förslag på arbetsgången i sådana fall finns i dokumentet Integration mellan lärosätets egen lagring och SND (DORIS).
Medlemmar i SND-nätverket som ännu saknar integration med SND:s tjänster kan använda Interimslösning för egen lagring utan integration med DORIS. Detta innebär i korthet att data lagras lokalt hos forskningshuvudmannen och hanteras på samma sätt som om en lagringsintegration finns på plats, men med manuell hantering i väntan på teknisk integration.
Ett alternativ är också SND:s egen repositorietjänst SND CARE. För användning av SND CARE tecknas ett uppdragsavtal mellan forskningshuvudmannen och SND. För lagring av forskningsdata med personuppgifter krävs också ett personuppgiftsbiträdesavtal.
Kontakta SND om du har frågor kring lagring och lagringsintegrationer.