Förfrågan om data

Data som har gjorts tillgängliga via DORIS går att hitta i forskningsdatakatalogen på Researchdata.se. Data som inte har begränsad åtkomst kan du ladda ner direkt i katalogen. När det gäller data med begränsad åtkomst behöver du göra en förfrågan.

Skapa en förfrågan om data 

Skapa din förfrågan i katalogposten på Researchdata.se. Klicka på "Lägg till förfrågan om data" och därefter på "Slutför förfrågan på snd.se". 

Tryck på "lägg till förfrågan om data" under en katalogpost på Researchdata.se för att göra en förfrågan om data
Klicka på "Lägg till förfrågan om data" och sedan på "Slutför förfrågan på snd.se".

På snd.se får du fylla i ett webbformulär där du anger dina uppgifter samt din planerade användning av det eller de dataset du frågar om. I enlighet med svensk lagstiftning har du som huvudregel rätt att vara anonym när du begär ut allmänna handlingar. SND ber dock om dina uppgifter för att förenkla utlämningsprocessen. Vill du vara anonym använder du inte webbformuläret utan vänder dig i stället direkt till den organisation som är huvudman för data.   

Har du ett lärosäteskonto i DORIS och är inloggad när du gör din förfrågan om data kan prövningsprocessen förenklas. När du är inloggad kan du också följa ditt ärende i grova drag inne i DORIS. Oavsett om du loggat in eller inte sker kommunikationen kring prövningen av din förfrågan utanför DORIS.  

När din förfrågan har tagits emot får du en bekräftelse via e-post och ett ärende skapas i DORIS. Om du är student får den person du har angivit som handledare/kursansvarig också en bekräftelse på din förfrågan.  

Förfrågningar om data handläggs i DORIS av SND eller av den organisation som är ansvarig för datasetet.  

Inskickade förfrågningar

Om du är inloggad i DORIS kan du se dina inskickade förfrågningar om data under fliken Förfrågningar. Där ser du var i prövningsprocessen en pågående förfrågan om data befinner sig och dina slutförda förfrågningar.

Skärmbild i DORIS över förfrågningar

Varje förfrågan markeras som ett ärende som kan ha olika status: Inkommen, Pågående eller Avslutad

För att öppna ett ärende klickar du på ID-numret och kan då se ytterligare information. Om du har begärt åtkomst till flera dataset prövas varje dataset för sig och varje enskilt dataset markeras med status Inkommen, Under prövning, Godkänd, Levererad, Nekad eller Avbruten. Varje statusändring genererar en ny händelse som visas i statusloggen, med information om vem som har gjort statusändringen, när den gjordes och eventuella meddelanden från handläggaren. 

Du får automatiskt e-post (på svenska och engelska) skickad till dig när du har gjort en förfrågan om data, när data finns för leverans, om (delar av) en förfrågan har nekats eller om en förfrågan har avbrutits.

Observera att funktionen Förfrågningar endast är ett hjälpverktyg för att hantera ärenden och för att visa var i prövningsprocessen ett dataset befinner sig. Prövningen för att avgöra om data kan lämnas ut eller inte sker utanför DORIS, i form av exempelvis en sekretessprövning.  

Avbryta en förfrågan 

Du kan avbryta ett ärende med hjälp av symbolen Avbryt förfrågan under Åtgärder i listan över förfrågningar. Då avbryts hela ärendet. Om du bara vill avbryta delar av ett ärende, skriv till den e-postadress som anges i de e-postaviseringar du mottagit.  

En bekräftelse om att ärendet har avbrutits skickas via e-post till SND eller den berörda forskningshuvudmannen.

Avslutat ärende 

När alla dataset i en förfrågan har statusen Nekad, Levererad eller Avbruten avslutas ärendet automatiskt. Om en prövning återupptas för ett nekat dataset blir ärendets status återigen Pågående.

Godkänd: Förfrågan om datasetet är godkänd och data kommer inom kort att levereras.  

Levererad: När ett dataset får statusen Levererad får du en e-postavisering med information om hur du kommer åt filerna.  

Nekad: Förfrågan om datasetet har nekats och du får en e-postavisering om detta. Du ska också få information om hur du gör för att återuppta prövningen eller för att få ett avslagsbeslut som går att överklaga. 

Avbruten: Du kan avbryta ett pågående ärende, men du får kontakta handläggaren för att avbryta enskilda dataset i en förfrågan.  

Kontakt 

För frågor, vänd dig till den angivna kontaktpersonen eller den e-postadress som finns i de e-postaviseringar du fått.