Gör en förfrågan om data i DORIS

En förfrågan om data skapar du inne i den katalogpost du är intresserad av. Data som inte har begränsad åtkomst kan du ladda ner direkt i katalogen. När det gäller data med begränsad åtkomst behöver du göra en förfrågan om data.

Skapa en förfrågan om data 

En förfrågan om data skapar du inne i den katalogpost du är intresserad av, genom att klicka på fältet Lägg till förfrågan om data. Tänk på att det kan finnas olika versioner av ett dataset. Förfrågningar brukar gälla den senaste versionen, men det är möjligt att skicka en förfrågan om en tidigare version. Då visas en informationsstext om att en senare version finns.

skärmbild av knappen "lägg till förfrågan om data" i DORIS

Du får en bekräftelse via e-post när din förfrågan har skickats in och ett ärende skapats i DORIS. Förfrågningar om data handläggs i DORIS av SND eller av huvudman till datasetet. 

En förfrågan om data kan innehålla förfrågningar om ett eller flera dataset. Varje dataset i ett ärende prövas enskilt.

När du är inloggad i DORIS kan du se dina inskickade förfrågningar om data på sidan Förfrågningar om data. Du kan där se var i prövningsprocessen din förfrågan om data befinner sig, samt dina slutförda förfrågningar.

Skärmbild i DORIS över förfrågningar

Inskickade förfrågningar

Du kan följa en förfrågan om data i DORIS. Dina inskickade förfrågningar når du via fliken Förfrågningar högst uppe i menyn i DORIS. Förfrågan markeras som ett ärende som kan ha olika status: Inkommen, Pågående eller Avslutad

För att öppna ett ärende klickar du på ID-numret och kan då se ytterligare information. Om du har gjort begärt åtkomst till flera dataset i en samling prövas varje dataset för sig och varje enskilt dataset markeras med status Inkommen, Under prövning, Godkänd, Levererad, Nekad eller Avbruten. Varje statusändring genererar en ny händelse som visas i statusloggen, med information om vem som har gjort statusändringen, när den gjordes och eventuella meddelanden från handläggaren. 

Du får automatiskt e-post (på svenska och engelska) skickad till dig när du har gjort en förfrågan om data, när data finns för leverans, om (delar av) en förfrågan har nekats eller om en förfrågan har avbrutits.

Observera att funktionen Förfrågningar om data endast är ett hjälpverktyg för att hantera ärenden och för att visa var i prövningsprocessen datasetet befinner sig. Prövningen för att avgöra om data kan lämnas ut eller inte sker utanför DORIS, i form av exempelvis en sekretessprövning.  

Avbryta en förfrågan 

Du kan avbryta ett ärende med hjälp av symbolen Avbryt förfrågan under Åtgärder i listan över förfrågningar. Då avbryts hela ärendet. Om du bara vill avbryta delar av ett ärende, skriv till den e-postadress som anges i de e-postaviseringar du mottagit.  

En bekräftelse om att ärendet har avbrutits skickas via e-post till SND eller den berörda forskningshuvudmannen.

Avslutat ärende 

När alla dataset i en förfrågan har statusen Nekad, Levererad eller Avbruten avslutas ärendet automatiskt. Om en prövning återupptas för ett nekat dataset blir ärendets status återigen Pågående.

Godkänd: Förfrågan om dataset är godkänd och data kommer inom kort att levereras.  

Levererad: När ett dataset får statusen levererad får du en e-postavisering med information om hur du kommer åt filerna.  

Nekad: Förfrågan om dataset har nekats och du får en e-postavisering om detta. Du ska också få information om hur du gör för att återuppta prövningen eller för att få ett  avslagsbeslut som går att överklaga. 

Avbruten: Du kan avbryta ett pågående ärende, men du får kontakta handläggaren för att avbryta enskilda dataset i en förfrågan.  

Kontakt 

För frågor, vänd dig till den angivna kontaktpersonen eller den e-postadress som finns i de e-postaviseringar du fått.