Bedriver du forskning och vill lära dig att tillämpa öppen vetenskap i alla delar av forskningsprocessen? Då är kursen ”Open Science in the Swedish Context” något för dig! Under en vecka i maj träffar du olika experter som bland annat ger dig verktyg för att samla in, analysera, dela, bevara och återanvända data och andra forskningsresultat på ett öppet och tillgängligt sätt.
Kursen är ett samarbete mellan SciLifeLab och SND. SND:s utbildningssamordnare David Rayner är en av de ansvariga för kursen, som vänder sig till doktorander, postdoktorer, forskare och forskningsledare inom alla vetenskapliga discipliner.
Ett ökat intresse bland forskare
– Öppen vetenskap har blivit alltmer aktuellt i och med regeringens mål om att detta ska vara implementerat inom akademin till 2026. Vi märker verkligen ett ökat intresse bland forskare, de hör av sig mer och undrar bland annat vad öppen vetenskap betyder i konkreta handlingar. Vi hoppas att den här kursen ska ge dem fördjupad kunskap och praktiska verktyg, berättar David Rayner.
David beskriver tre centrala aspekter av öppen vetenskap:
- Open access – fri tillgång till vetenskapliga resultat, främst artiklar men också lärresurser.
- Öppna data – tillgängliggörande av data, källkod och andra underlag till forskningsresultat, ibland helt öppet, ibland med restriktioner av olika slag, till exempel för skyddsvärda data.
- Medborgarforskning – projekt där allmänheten deltar i forskningsprocessen genom att till exempel formulera forskningsfrågor eller samla in data.
Vårens kurs, som hålls 5–9 maj på SciLifeLabs campus i Solna och 27 maj online, kommer att innehålla samtliga aspekter av öppen vetenskap. Genom utbildningen kommer deltagarna få djupare insikter i vad öppen vetenskap är och vilka fördelar och utmaningar som följer av att tillämpa öppen vetenskap, särskilt i en svensk kontext.
– De flesta forskare har redan börjat implementera en del Open Science-praxis i sina egna arbetsflöden. Denna kurs syftar till att visa hur man kan genomföra varje steg i ett forskningsprojekt enligt Open Science-principer, säger David Rayner.
Framtida ledare inom öppen vetenskap
”Open Science in the Swedish Context” kommer att innehålla interaktiva föreläsningar, diskussioner med gästföreläsare och praktiska arbetsuppgifter. Bland ämnena som tas upp kan nämnas:
- Vilken nytta har du som forskare av öppen vetenskap?
- Lägesrapport kring öppen vetenskap i Sverige.
- Återanvändning av data via datarepositorier.
- God forskningspraktik i Sverige.
- Nya vägar för vetenskaplig publicering.
- Nya perspektiv på utvärdering av forskningsprestationer.
- Forskningskommunikation och medborgarforskning.
– Det är viktigt att vara medveten om att universitetsledare inom EU föreställer sig ett paradigmskifte inom offentlig forskning mot öppna, samarbetande forskningsmetoder baserade på fritt utbyte av kunskap och data. Denna mycket interaktiva kurs är utformad för att förbereda deltagarna för det nya sättet att bedriva vetenskap, säger David Rayner.
Är du intresserad? Läs mer om kursen och registrera dig här.