Make a request for data in DORIS
Not all pages will be translated when the new SND.se is launched, but translations will follow.
När du är inloggad i DORIS kan du se dina inskickade förfrågningar om data på sidan Förfrågningar om data. Du kan där se var i prövningsprocessen din förfrågan om data befinner sig, samt dina slutförda förfrågningar.
[Hela sidan bör kompleteras med skärmdumpar från DORIS //Stefán]
En förfrågan om data kan innehålla förfrågningar om ett eller flera dataset. Varje dataset i ett ärende prövas individuellt.
Skapa en förfrågan om data
En förfrågan om data skapar du inne i den katalogpost du är intresserad av, genom att klicka på fältet “Lägg till förfrågan om data”. Du kan också göra förfrågningar om dataset i en samling genom att välja “Hantera förfrågan om samling” och markera de dataset du vill ta del av.
Det kan finnas olika versioner av ett dataset. Förfrågningar brukar gälla den senaste versionen, men det är möjligt att skicka en förfrågan om en tidigare version. Då visas en varningstext om att en senare version finns.
Du får en bekräftelse via e-post när din förfrågan har skickats in och ett ärende skapats i DORIS. Förfrågningar om data handläggs i DORIS av SND eller av huvudman till datasetet.
Observera att funktionen Förfrågningar om data endast är ett hjälpverktyg för att hantera ärenden och för att visa var i prövningsprocessen datasetet befinner sig. Prövningen för att avgöra om data kan lämnas ut eller inte sker utanför DORIS, i form av exempelvis en sekretessprövning.
Inskickade förfrågningar
Dina inskickade förfrågningar når du via fliken Förfrågningar högst uppe i menyn i DORIS. Förfrågan markeras som ett ärende som kan ha olika status: Inkommen, Pågående eller Avslutad.
För att öppna ett ärende klickar du på ID-numret, och kan då se ytterligare information. Om du har gjort förfrågan om flera dataset i en samling prövas varje dataset för sig, och de enskilda dataseten markeras med status: Inkommen, Under prövning, Godkänd, Levererad, Nekad eller Avbruten. Varje statusändring genererar en ny händelse som visas i statusloggen, med information om vem som har gjort statusändringen, när den gjordes och eventuella meddelanden från handläggaren.
Du får automatiskt e-post (på svenska och engelska) skickad till dig när du har gjort en förfrågan om data, när data finns för leverans, om (delar av) en förfrågan har nekats eller om en förfrågan har avbrutits.
Avbryta en förfrågan
Du kan avbryta ett ärende med hjälp av symbolen Avbryt förfrågan under Åtgärder i listan över förfrågningar. Då avbryts hela ärendet. Om du bara vill avbryta delar av ett ärende, skriv till den e-postadress som anges i de e-postaviseringar du mottagit.
En bekräftelse om att ärendet har avbrutits skickas via e-post till SND eller den berörda forskningshuvudmannen.
Avslutat ärende
När alla dataset i en förfrågan har statusen Nekad, Levererad eller Avbruten avslutas ärendet automatiskt. Om en prövning återupptas för ett nekat dataset blir ärendets status återigen Pågående.
Godkänd: Förfrågan om dataset är godkänd och data kommer inom kort att levereras.
Levererad: När ett dataset får statusen Levererad får du en e-postavisering med information om hur du kommer åt filerna.
Nekad: Förfrågan om dataset har nekats. Du får en e-postavisering med motivering för nekandet. Du ska också få information om hur du gör för att återuppta prövningen eller för att få ett överklagbart avslagsbeslut.
Avbruten: Du kan avbryta ett pågående ärende, men du får kontakta handläggaren för att avbryta enskilda dataset i en förfrågan.
Kontakt
För frågor, vänd dig till den angivna kontaktpersonen eller e-postadress som finns i de e-postaviseringar du mottagit.